CMS – przyjęło się, że jest to system do zarządzania treścią. Nasz artykuł dotyczy popularnych systemów e-commerce, dlatego na jego potrzeby dla ułatwienia sprawy przyjęliśmy nieco inną definicję dla CMS’u.

CMS to system sklepowy, który umożliwia zarządzaniem sklepem z poziomu panelu administracyjnego (PA). Dla uproszczenia z poziomu PA dodajemy produkty, ustawiamy podstawowe kwestie związane ze sklepem, czyli instalujemy i konfigurujemy:

  • wtyczki płatności,
  • wtyczki dostaw,
  • wtyczki związane z SEO,
  • wtyczki związane z bezpieczeństwem.

Ta lista mogłaby się nie kończyć, modułów i wtyczek do sklepów jest naprawdę dużo, tutaj z własnego doświadczenia podpowiadamy, że najlepiej w sklepie zainstalować i utrzymywać wtyczki, których faktycznie potrzebujemy.

Tak jak wspomniałam wyżej wtyczki oprócz instalacji i konfiguracji trzeba aktualizować, świadczyć nad nimi opiekę. Oczywiście można to pominąć i 5 razy nic się nie stanie, ale niezaktualizowane wtyczki mają wpływ na bezpieczeństwo sklepu i musimy mieć to na uwadze.

No dobrze, o wtyczkach jakie występują, do czego służą i jakie polecamy, napiszę więcej w odrębnym artykule, tutaj skupmy się na CMS’ach.

O co chodzi z tym CMS’em, czy Prestashop i Wordpress* faktycznie są darmowe, a Shoper, Shoplo, IdeoSell, (dawniej IAI-shop) jest ich płatnym odpowiednikiem.

* Z Wordpressem jest o tyle ciekawa sprawa, że jest to CMS głównie do zarządzania stroną internetową, blogiem, jeżeli chcielibyśmy zrobić z niego sklep internetowy należy doinstalować wtyczkę Woocommerce, która zapewni nam obsługę sprzedaży (tak my też łapiemy się na tym, że mówimy o sklepach opartych na Woocommerce, a to tak naprawdę doinstalowana wtyczka).

 

Najpierw krótka tabela, która pozwoli Wam znaleźć najpotrzebniejsze informacje na temat każdego z CMS’ów na stronie autorów:

 

CMS:

Link:

Prestashop

https://www.prestashop.com/pl

Woocommerce

https://woocommerce.com/

Shoper

https://www.shoper.pl/

Shoplo

https://www.shoplo.pl/

IdeoSell

https://www.idosell.com/pl/

** kolejność w tabeli jest przypadkowa

Przedstawię teraz plusy i minusy darmowych/płatnych CMS’ów.

 

 

CMS’y darmowe:

Plusy:

Minusy:

  • darmowe rozwiązanie w obu przypadkach,
  • darmowe oprogramowanie również trzeba utrzymywać (aktualizować), więc wiąże się to z dodatkowymi kosztami,
  • bardzo popularne na świecie, mają wielu użytkowników, więc są stale rozwijane,
  • jeżeli w niezaktualizowanej wersji pojawi się jakiś błąd, wszyscy o tym wiedzą, co wpływa na bezpieczeństwo sklepu (możliwość włamania),
  • wiele dostępnych wtyczek, modułów na rynku, nawet jeżeli któryś z CMS’ów zostaje zaktualizowany bardzo szybko pojawiają się na rynku wtyczki kompatybilne z najnowszą wersją,
  • jeżeli korzystamy z darmowych wtyczek, musimy zwracać uwagę na to aby korzystać z tych z wiarygodnych źródeł – tutaj powraca kwestia bezpieczeństwa sklepu
  • wielu specjalistów na rynku podejmujących się prac związanych z Prestashopem i Woocommercem.
  • w przypadku modułów/wtyczek indywidualnych, zaawansowanych zwiększony koszt ich stworzenia i wdrożenia do sklepu.

CMS’y płatne:

Plusy:

Minusy:

  • niższe koszty otwarcia sklepu na start,
  • z czasem gdy sklep już działa, nadal pozostaje koszt comiesięcznego utrzymania, wraz z rozwojem sklepu, kanałów sprzedaży cena wzrasta,
  • w niektórych przypadkach gotowe integracje z portalami typu Allegro, uwzględnione w miesięcznym abonamencie,
  • płatne CMS, nie są tak rozpowszechnione na świecie jak darmowe, w związku z tym jesteśmy uzależnieni od autorów oprogramowania w przypadku ich rozwoju, aktualizacji,
  • hosting i codzienne back-upy danych w cenie abonamentu,
  • mniejsza ilość i różnorodność wtyczek dostępnych na rynku,
  • darmowy okres próbny,
  • w przypadku specjalistycznej branży lub indywidulanych wymagań w stosunku do sklepu należy zamówić moduł/wtyczkę/skrypt we własnym zakresie co zwiększa koszty,
  • podczas konfiguracji sklepów wiele możliwości konfiguracji szaty graficznej sklepu.
  • mniej specjalistów dostępnych na rynku, w wielu przypadkach, jeżeli potrzebujemy indywidualnych poprawek w sklepie jesteśmy zdani na producentów oprogramowania.

Krótkie podsumowanie dla powyższych tabel, każde z rozwiązań ma zarówno swoje plusy i minusy, podstawą w sklepie internetowym jest przede wszystkim zbudowanie planu, według którego będziemy działać, czyli odpowiedź m.in. na poniższe pytania:

  • czy jest to branża specjalistyczna, czy raczej podstawowa?
  • ile będzie produktów w sklepie?
  • czego mogą wymagać moi Klienci, czy potrzebuję autorskich rozwiązań / wtyczek?
  • czy sprzedaż będzie prowadzona tylko za pośrednictwem sklepu, czy również innych kanałów w Internecie (Allegro, OLX, Ebay)?
  • jaki mam realny budżet na sklep i jak planuję go rozwijać?
  • kto będzie się opiekował moim sklepem (aktualizował wtyczki, CMS’a, do kogo mogę napisać w razie awarii),
  • u kogo wykupić serwer, na którym będzie postawiony sklep, upewnić się czy w tym pakiecie są również codzienne backupy sklepu.

 

Wiem, że pytanie o budżet może wydawać się kontrowersyjne na naszym rynku, ale nawet biorąc pod uwagę darmowy CMS, czy najniższy abonament płatnego CMS’a, musimy pamiętać, że nie są w nim zapewnione moduły/wtyczki z reguły dodatkowo płatne, które trzeba zainstalować w sklepie na start.

Tak zwana kawa na ławę, ale dzięki temu zaoszczędzi nam to niemiłych niespodzianek.

Każdy z CMS’ów udostępnia wersję demo swojego sklepu. Najlepiej samodzielnie sprawdzić, który sklep pod względem funkcjonalności, poruszania się po nim będzie najwygodniejszy dla naszych przyszłych Klientów, ale również dla nas od strony panelu administracyjnego – na coś takiego naprawdę warto poświęcić czas. ?

Porozmawiajmy o uruchomieniu Twojego nowego sklepu!

UMÓW DARMOWĄ KONSULTACJĘ